JANUSZ KORCZAK
MUZEUM KINEMATOGRAFII w ŁODZI
6.08.2012 – 7.10. 2012
wystawy ○ warsztaty ○ projekcje
Muzeum Kinematografii i Poza Rozkładem
zaprasza na otwarcie wystaw:
JAK KOCHAĆ DZIECKO
Ilustracje Iwony Chmielewskiej i Gabrieli
Cichowskiej
i
JANUSZ KORCZAK. MIĘDZY RZECZYWISTOŚCIĄ A
OBRAZEM FILMOWYM
6 sierpnia 2012 r. godz. 18.00
Sala kinowa, Pl. Zwycięstwa 1, Łódź
Korczak poszukiwał wiedzy o dziecku, zachęcał
dorosłych do otwarcia się na twórcze
„nie wiem”, do rozumienia punktu widzenia najmłodszych. Aby przypomnieć jego
dokonania, zachęcamy do przyjrzenia się samemu Korczakowi z różnych perspektyw.
Film, spektakle Teatru Telewizji, literatura, którą po sobie pozostawił,
wreszcie – książki, które próbują przybliżyć Korczaka dzieciom i dorosłym.
Od 6 sierpnia, w 70-tą rocznicę śmierci Korczaka, z okazji trwającego Roku Korczakowskiego zapraszamy
dzieci i dorosłych na wystawy „Jak
kochać dziecko. Ilustracje Iwony Chmielewskiej i Gabrieli Cichowskiej” i „Janusz Korczak. Między rzeczywistością a
obrazem filmowym” oraz wydarzenia
towarzyszące.
JAK KOCHAĆ DZIECKO
Wystawa „Jak kochać dziecko” - prezentujemy na niej oryginały ilustracji z dwóch książek
obrazowych poświęconych autorowi „Króla Maciusia I”: z „Pamiętnika Blumki”
Iwony Chmielewskiej i niepublikowanego jeszcze „Ostatniego przedstawienia Panny
Esterki” Adama Jaromira i Gabrieli Cichowskiej. Wystawa przygotowana jest z
myślą o najmłodszych – prace powieszone są na wysokości wzroku dziecka.
„Jak kochać dziecko“ to jedna z najsłynniejszych prac
Korczaka, w których zawarł swoje credo pedagogiczne. Jak, kiedy, ile – dlaczego? Korczak pyta, poszukuje, myśli, zachęca
do refleksji. O dziecku.
Wystawa prezentowych ilustracji z dwóch książek
obrazowych poświęconych Korczakowi, jego pedagogice i podopiecznym – nie bez
przyczyny zapożyczyła ten tytuł. Pragniemy
pokazać – i dziecku, i dorosłemu – Janusza Korczaka w
towarzystwie tych, którym poświęcił wszystko co miał. Dzieciom dajemy obraz i
tekst, który w sposób szczególny łączy się ze sobą, by zasiać pasję odkrywania,
zadawania pytań i szukania odpowiedzi. Kim był Janusz Korczak? Czym był „Dom
Sierot”? Co to znaczy, że dziecko ma prawo być tym, kim jest? Dlaczego dorosły
wymyślił książkę o chłopcu - królu reformatorze?
Dorosłemu pokazujemy kogoś, kto w dziecku widzi partnera
do zgłębiania twórczego „nie wiem”.
Wszystkich zachęcamy do poznania i przypomnienia sobie różnych oblicz
Janusza Korczaka, w literaturze, filmie, teatrze telewizji i we współczesnej
książce obrazowej, która w sposób szczególny pragnie skłonić odbiorcę do
rozmowy i dialogu.
W każdą niedzielę sierpnia i
września od dnia otwarcia wystawy, w sali kinowej Muzeum Kinematografii w Łodzi
odbywać się będą specjalne edycje spotkań „Czytanki przed ekranem”,
poświęcone dorobkowi Janusza Korczaka. Każde spotkanie poświęcone będzie innemu
utworowi prozatorskiemu i jego adaptacji
filmowej bądź zrealizowanej dla Teatru Telewizji.
JANUSZ KORCZAK. MIĘDZY RZECZYWISTOŚCIĄ A OBRAZEM FILMOWYM
„Janusz Korczak. Między rzeczywistością a obrazem
filmowym” to próba pokazania jak dwaj mistrzowie polskiego kina: Aleksander
Ford w filmie „Jest pan wolny, doktorze Korczak” i Andrzej Wajda w filmie
„Korczak” zmierzyli się z postacią i legendą „Starego Doktora”.
Zwiedzający zobaczą archiwalne, unikatowe werki, fotosy,
plakaty i dokumenty związane z obu tytułami i człowiekiem, którego losy
ukazywały. Eksponaty związane z filmem „Jest pan wolny, doktorze Korczak”
pochodzą z archiwum prywatnych dokumentów reżysera. Prezentowana korespondencja
i inne pisma będą udostępnione po raz pierwszy zwiedzającym.
Na szczególna uwagę zasługują materiały dotyczące filmu
„Jest pan wolny doktorze Korczak” gdyż przybliżają tytuł praktycznie
nieznany szerokiej publiczności. Dzięki
uprzejmości Artura Braunera, producenta filmu, w sali wystawowej będzie można
obejrzeć (w języku niemieckim) dzieło Aleksandra Forda, ukończone tuż przed
jego śmiercią. Ostatni otwarty pokaz tego filmu dla polskiej publiczności odbył
się w 1990 roku. Kino Kinematograf przypomni także obraz „Korczak” w reżyserii
Andrzeja Wajdy (wstęp wolny).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz