25 października 2017

Tajemnicze miasto

Przyznaję: Kręci mnie to czarne pudełko. Zwłaszcza jak się dostanie w ręce tych, którzy dobrze je wykorzystają... Czarne pudełko to "Tajemnicze miasto" Rity Kaczmarskiej, starannie i solidnie wydane przez Wydawnictwo Dwie Siostry. 25 kart, 50 ilustracji, moc okazji do wykorzystania. Do uruchomienia, rozbudzenia, rozwijania, otworzenia, inspirowania, prowokowania, poszukiwania, wyciągania, wspierania, przepracowania...
Z kartami się działa. W ruch idzie - ruch: jest przekładanie, manipulowanie, możliwe czołganie, chodzenie, zmiana kierunków, przetwarzanie pomysłów na przestrzenne konstrukcje, uzgadnianie koncepcji, wymyślanie możliwych opcji. Zaraz potem albo równocześnie uruchamia się POTRZEBĘ OPOWIADANIA. 

Podczas ostatniego mojego spotkania z dzieciakami (#PunktyKultury Teatr Pinokio w Łodzi), kartami i wchodzeniem w sztukę budowania narracji okazało się, że dobrze spełniają swoje zadania: mocno wspomagają kompetencje narracyjne i tekstotwórcze; a nawet inspirują do zabaw słownych i diagnoz obyczajów językowych zaczerpniętych z rzeczywistości: 

 - Jak się nazywa miasto, w których nagle wszystko idzie 
 "w budowanie" kątów prostych? 

 - Kąt-town? Town-Kąt? Tą-ką-ołn? 

 Dość mroczne karty (zrównoważone tymi jaśniejącymi bielą i oszczędnie operującymi elementami "świata przedstawionego") zapełniają fantastyczne pojazdy, elementy budowli i rozmaici "bohaterowie": fantastyczne postaci, sylwetki z popkulturowych narracji, egzotyczni bogowie, mitologiczne persony (lub ich ślady prowokujące do odczytania znaków) czy osoby, wykonujące różne czynności, rozpisane na kadry. 

 "Tajemnicze miasto" - oczywiste, że do "domowego" użytku. Tych, którzy wiedzą co to Wydawnictwo Dwie Siostry nie trzeba przekonywać, że fajne... Ale oprócz tego - KU INSPIRACJI dla tych, którzy czują się odpowiedzialni, w szerszym kontekście, za budowanie antropocentrycznych wymiarów kształcenia polonistycznego - za wprowadzanie dzieciaków w świat czyli jego nieustanne interpretowanie, porządkowanie, rozumienie i odnajdywanie swego w nim miejsca*. 


 * więcej o tym znaleźć można w książce Ewy Nowak pt. "Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej". Universitas, Kraków 2014 
 Inne konteksty i zachęty do myślenia, jak można wykorzystać karty w działaniu - na zdjęciach.










Brak komentarzy: