Jedna z prac - efektów warsztatów z "Czterema zwykłymi miskami" w Sobotniej Szkole Kultury i Języka Polskiego w Lago Patria (Neapol). Zachęta do dzielenia się. |
Pasja, zachęta, interakcja, mobilizacja. To dla mnie słowa
klucze w drugiej, październikowej, odsłonie projektu Stowarzyszenia „Kamienica
56" "Skąd Ty jesteś? Odkrywanie kulturowych korzeni oraz poszukiwanie
współczesnych inspiracji dla edukacji”.
Jego celem jest pokazanie kultury jako ważnego czynnika w procesie edukacji, inspirowanie dzieci i
dorosłych skupionych wokół szkół polonijnych do śledzenie tego, co buduje
polską tradycję, ale i kształtuje współczesną kulturę adresowaną do dzieci.
Podczas październikowe pobytu we Włoszech w trzech miejscach:
Sobotniej Szkole Kultury i Języka Polskiego w Lago Patria (Neapol), Polskiej Ludotece Rodzinnej (Polonijne Centrum Edukacyjno-Integracyjne (Campiglia DeiBerci) i przy Wspólnocie Polskiej – nieformalnej grupie skupionej wokół parafii Matki Bożej Bolesnej w Lamenzia Terme
realizowałyśmy (A.Mrozińska, I.Pietrzak, K.Szpilkowska) warsztaty i spotkania:
twórcze spotkania z polskimi książkami dla dzieci, warsztaty rękodzielnicze i
szkolenia dla dorosłych.
Każde z tych miejsce i spotkań stało się intrygującą wymianą
obserwacji, pomysłów, problemów, tematów, materiałów i dobrej energii. Każde z
tych spotkań wyglądało również inaczej – i ze względu na sposób funkcjonowania
szkół i grup, i ze względu na to w jakim środowisku działa tamtejsza Polonia.
Pasja – bez nie byłoby
i projektu, wspieranego przez Fundację Edukacja dla Demokracji (w ramach
dofinansowania w ramach konkursu MSZ "Współpraca z Polonią i z Polakami za
Granicą”). I, przede wszystkim, sobotnich szkół. Dobitnie udowadnia to zaangażowanie
twórczyń Sobotniej Szkole Kultury i Języka Polskiego w Lago Patria (Neapol),
które realizują idee nie tyle idee formalnej edukacji, ale bardziej – wspólnoty (sami o sobie mówią „rodzina”),
którą łączy wspólny cel. Dwa, intensywne
dni, warsztatów i spotkań, pokazały ogromne zaangażowanie, otwartość na nowe
idee, gotowość do uczenia się i otwierania formuły edukacji dzieci dwujęzycznych.
Co ciekawe, obserwacje i porównania szkół polonijnych
działających w różnych krajach pokazują, że metody działania muszą być różne
(choćby ze względu na bardzo zróżnicowany poziom poznania języka polskiego, ale
i dominujące metody w szkołach „krajowych”), ale zawsze „pomostem” w
nawiązywaniu dialogu z dziećmi staje się
współczesna książka obrazowa dla dzieci i działania wokół niej: spotkania z „Kłopotem”
czy „Czterema zwykłymi miskami” udowadniają jak ważne tematy opowiedziane
obrazem uruchamiają emocje, ale i otwierają umysł na proces nauki, myślenia
pytajnego i rozwijania kompetencji językowych.
Równie ważna jest pasja rodziców (lub jednego z nich):
włoska szkoła funkcjonuje i w sobotnie przedpołudnia, „dodatkowe” popołudniowe
zajęcia są więc często sporym wyzwaniem organizacyjnym. Rodzice są także ważnym adresatem projektu, co
udowodnili aktywnie uczestnicząc w spotkaniach.
Zachęta – każde spotkanie
było mobilizacją dla dzieci: do mówienia po polsku (co nie raz było wyzwaniem,
we Włoszech sporo dzieci nie mówi po polsku), działania i myślenia twórczego.
Dla dorosłych – do przyjrzenia się dotychczasowym metodom pracy, sposobom
aktywizacji i rozwijania kompetencji językowych, wykorzystywanym lekturom i
temu, jak przywieziona przez nas biblioteczka książek może być wykorzystana w
pracy szkoły.
Interakcja – niezwykle
istotny punkt podczas spotkań i
warsztatów. Obserwowanie zajęć pokazowych (w każdej placówce było ich kilka, z
dziećmi w różnych grupach wiekowych), wymiana uwag i wątpliwości. Spotkanie
poświęcone temu, „co” i „jak” można zrobić z książkami. Jak one mogą stać się
punktem wyjścia, punktem zbiorczym rożnych doświadczeń i kompetencji językowych,
narzędziem i towarzyszem w aktywizujących metodach nauczania. A przede
wszystkim – jak mogą zasiać pasję, zbudować poczucie sukcesu u dziecka, które
dopiero zaczyna swoją przygodę z językiem (we Włoszech jest ich sporo).
Poruszające było spotkanie z nauczycielkami w szkole w Lago
Patria (otwarte głowy pełne pomysłów), a także niezwykła dyskusja z rodzicami
skupionymi wokół Polskiej Ludoteki
Rodzinnej o tym, jak właściwie myśleć o dziecku w procesie edukacji. Spotkanie
z nieformalną Wspólnotą w Lamenzia Terme zaowocowało z kolei inicjatywą
powołania szkolnej grupy, za co mocno trzymamy kciuki.
Mobilizacja. W
każdym z tych miejsc zostaje przykładowa biblioteczka najciekawszych (według
nas) nowości prezentujących „polską współczesną książkę (nie tylko) dla dzieci".
To gotowy element otoczenia, które ma wspierać zainteresowania i potrzeby
dziecka. Do tego – materiały zachęcające do poznawania książek i ich autorów, pracy
z wybranymi tytułami (dla różnych grup wiekowych) Materiały o książkach są do
pobrania na Platformie Kultury >>> tutaj. Zachęcamy do wykorzystania!
fot. K.Szpilkowska, A.Mrozinska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz